Ikon for Ø/strøm

FAQ


Her på siden kan du få svar på ofte stillede spørgsmål og generel information – klik på de enkelte emner og læs mere.

Pas på falske sms’er og opkald

Opkald om at få penge retur

Der er en kunde der har besøgt os, og fortalt at flere af vores kunder er blevet ringet op af nogen, der udgiver sig for at være Ø/strøm og siger at de skal have penge tilbage i el. Det er IKKE opkald der kommer fra os.

Hvis du skal have penge tilbage, vil det blive modregnet din næste regning.

Udlever aldrig dit MitID nr. (vi har intet at bruge det til, det er dit privat!) eller bankoplysninger i telefonen. Hvis du bliver ringet op; bed om deres fulde navn, og ring ind til os og få bekræftet deres identitet.

Sms’er om lukning af strøm

Flere af vores kunder oplever at modtage falske sms’er om at der vil blive lukket for deres strøm hvis ikke de betaler via link. Disse sms’er er IKKE fra Ø/strøm.

Hos Ø/strøm får du, inden der lukkes for strømmen, altid først:

  • 1. rykkerskrivelse inkl. Rykkergebyr. Denne har 10 dages betalingsfrist
  • 2. rykkerskrivelse inkl. Rykkergebyr. Denne har 10 dages betalingsfrist
  • 3. rykkerskrivelse inkl. Rykkergebyr. Denne har 10 dages betalingsfrist. Hvis denne betalingsfrist ikke overholdes, har man yderligere 5 dage til at betale et depositum som sikkerhedsstillelse.
  • Lukkebrev. Denne har 3 hverdages frist for lukning.

Alle rykkere og lukkebrevet sendes via fysisk post. Du kan være helt sikker på at vi ikke sender sms’er om lukning.

Er du i tvivl, kan du altid kontakte vores kundeservice som står klar til at hjælpe dig!

Mangler du strøm?

Hvis du mangler strøm i hele huset, så er der formodentligt et nedbrud i nettet. Sandsynligheden er at vi allerede er i gang med at løse problemet, men vi vil naturligvis gerne høre fra dig, hvis du oplever at mangle strøm.

For at sikre, at vi arbejder effektivt, anbefaler vi at du kontrollerer dine egne installationer før du melder fejl til os. Det gør du ved at følge nedenstående vejledning.

Vejledning ved strømudfald
Kontroller din HFI/HPFI-afbryder og sikringerne. Er afbryderen slået fra?
Drej / vip knappen op på I (inde) Hvis afbryderen atter slår fra, så gør følgende:

  1. Sluk for alle sikringsgrupper
  2. Slå HFI/HPFI-afbryderen til igen, nu skulle den gerne blive inde
  3. Tænd derefter en sikringsgruppe ad gangen, indtil afbryderen atter slår fra
  4. Den sidst tændte gruppe er således den fejlramte og skal forblive slukket
  5. De øvrige grupper kan nu tændes og afbryderen bør kunne blive inde

HFI/HPFI-afbryderen registrerer afledningsfejl i installationen og problemet skal derfor afhjælpes af en aut. el-installatør.

 Strømmen mangler i en del af huset
Kontroller sikringerne. Hvis de ikke melder fejl, kan der være sprunget en stikledningssikring i kabelskabet udenfor huset. Denne skiftes enten af en el-installatør eller elforsyningen.
Hvis du er i tvivl er du altid velkommen til at ringe til vores vagttelefon, og så kan de hjælpe dig videre.

Hvem skal betale?
Hvis fejlen konstateres i egen elinstallation, skal du selv betale regningen. Findes fejlen i elforsyningens net, går regningen dertil.
 
HFI eller HPFI afbryder?
Forskellen på en HFI- og en HPFI-afbryder er, at HPFI-afbryderen ud over at udløse ved jordfejl også udløser ved pulserende jævnstrømme, som kan forekomme ved fejl i husholdningsapparater med indbygget elektronisk styring f.eks. vaskemaskiner eller opvaskemaskiner. Desuden er HPFI-afbryderen mindre følsom end de gamle HFI-afbrydere over for korte enkeltstående strømstød (transienter), som f.eks. kan forekomme i forbindelse med tordenvejr.

Det er et lovkrav, at der skal være HFI/HPFI-afbryder i en installation, og hvis installationen er lavet efter 1994, skal det være en HPFI-afbryder.

Personsikkerheden er væsentlig forbedret med en HFI/HPFI-afbryder i installationen, men det kræver at den virker – derfor er det en god ide at bruge testknappen mindst en gang årligt for at kontrollere funktionen. 

Reducer dit elforbrug

Det kan næsten altid betale sig at se på sit elforbrug, og med de prissving der har været det sidste års tid, kan der være penge at sparer.

Der er mange faktorer der spiller ind i forhold til de svingende elpriser. Derfor har Green Power Denmark samlet en masse relevant information om elpriser og elmarkedet generelt. 

Hvad kan jeg selv gøre?

  • Minimer dit brug Mindsk brugen af tørretumbler – hæng dit vasketøj op på tørresnor i stedet
  • Undgå stand-by funktionen på dine elapperater – sluk dem helt
  • Sluk lyset og kontakterne i rum, hvor du ikke opholder dig
  • Skift til LED pærer
  • Sæt dit køleskab og fryser på den korrekte temperatur – der er penge at spare
  • Tjek energimærkerne på dine hårde hvidevare – hvis de er ældre, kan der være er der penge at spare på nyt
  • Fyld opvaskemaskinen helt op, og kør programmet ved 50-55 grader. Servicen skal nok blive ren
  • Fyld vaskemaskinen op – og sænk temperaturen. Det er ofte nok at vaske sit almindelige tøj ved 30 grader og det meget beskidte ved 60. Lavere grader og færre centrifugeringer slider også mindre på tøjet.
  • Tjek dine cirkulationspumper – gamle cirkulationspumper bruger meget strøm
  • En elspareskinne kan spare strøm


Telefonsælgere i elbranchen

Hos Ø/strøm er det vores politik at vi ikke ringer ud for at hverve kunder – vi vil altid gerne have flere kunder, men vores kundepleje kommer i første række – vi er bare ikke de eneste eludbydere. Elmarkedet er liberaliseret, og der er mange aktører og elselskaber på markedet. Nogle elselskaber er mere aggressive i deres markedsføring og salgsstrategi i forhold til nye kunder end andre.

Derfor har flere elselskaber også telefonsælgere til at ringe til nye potentielle kunder og tilbyde de mulige kunder, at skifte til deres elselskab. Man kan komme ud for at der lokkes billige (ukomplette) priser på el, og evt. undlader at oplyse om bindingsperioder mv. Vi har herunder samlet nogle af de spørgsmål der kan være gode at spørge telefonsælgeren om, så du sikrer dig selv bedst muligt:

Hvad koster et abonnement?

 Til sammenligning koster et abonnement hos Ø/strøm 12,50 pr. måned.

Hvor lang tid er jeg bundet?

Der er ingen bindingsperiode på vores aftaler. Der er altid en opsigelsesperiode på løbende måned +30 dage – som hos stort set alle andre elleverandører – men derudover altså ingenting der holder dig bundet.

Du kan læse mere om forskellen på bindingsperiode og opsigelsesperiode i næste fane.

Hvad koster en kWh inklusiv moms?

Ø/strøm har forskellige priser pr. kWh. Prisen kommer an på, hvilket af vores elprodukter du vælger, og hvornår du bruger din strøm. Spotprisen varierer fra time til time, og kvartalsprisen fastsættes til en fastpris, der gælder et helt kvartal.

Vær opmærksom på at Net-selskabet kan have variabel pris for specifikke tidspunkter på døgnet. Dette har vi ingen indflydelse på.

Vi opfordrer altid til at du holder øje med vores aktuelle priser, på vores prisliste. Du kan finde prislisten her.

Er Ø/strøm blevet solgt?

Nej! Ø/strøm er ikke blevet solgt, og er stadig et selvstændigt elselskab ejet af Fonden Langelands Elforsyning. Fonden har intet ønske om at tjene penge på at eje Ø/strøm, men ønsker alene at sikre billigst mulige priser til kunderne på Langeland, Siø og Strynø. Derfor er vores elpriser ofte skarpe i forhold til øvrige elselskaber. Vi skal ikke generere et stort overskud, men stiler mod et nul resultat for at give billigst mulige priser sammen med en god kundeservice.

Ø/strøm vil fortsat arbejde for at tilbyde så lave elpriser for vores kunder, som muligt, og Fonden Langelands Elforsyning vil samtidig være en aktiv deltager i at bidrage til vores lokalsamfund.

Skal jeg oplyse min personlige oplysninger i telefonen?

Du skal altid være forsigtig med at give personlige oplysninger i telefonen. Sørg for at få ting på skrift og sig ikke ja til noget du er utryg ved eller forvirret over.

Hos Ø/strøm skal du som udgangspunkt ikke oplyse personlige oplysninger i telefonen og der er normalt ingen grund til unødig dialog. Normalt taler vi kun sammen, hvis vi skal registrere en flytning eller du har spørgsmål til valg af vores elprodukter.

Bindingsperiode vs. opsigelsesperiode

En bindingsperiode er en given periode, hvor man som kunde binder sig til et bestemt firma eller en bestemt ydelse. Det kan f.eks. være hvis man køber en telefon inkl. abonnement billigt og der så er en bindingsperiode på f.eks. et halvt år, på denne aftale. Man er altså bundet sammen med dette firma i minimum dette halve år.

En opsigelsesperiode er derimod den frist der er fra man opsiger en ydelse til den ophører. Dette er ofte løbende måned + 30 dage.

Man kan altså godt komme ud for at være bundet af en bindingsperiode og desuden være underlagt en opsigelsesperiode. Det er derfor vigtigt at skelne mellem de to.

Hos Ø/strøm har vi ingen bindingsperioder men en opsigelsesperiode på løbende måned + 30 dage.    

Eloverblik.dk

På eloverblik.dk har du mulighed for at se dine stamdata og dit historiske elforbrug.

Man logger ind som privat, hvorefter man ledes videre til MitID.

Første gang du logger ind, skal der laves en tilknytning til din elinstallation.

Eloverblik søger selv på dit CPR-nummer. Hvis de ikke finder noget information på dit elforbrug, kan det betyde at din info ikke er opdateret i DataHub.

Kontakt kundeservice og så skal vi nok få opdateret dine oplysninger. Her kan du også få oplyst MålepunktsID og en adgangskode så du kan tilføje dit målepunkt manuelt.